Skip to content

Ce este anxietatea funcțională?

  • by

Anxietatea funcțională este un tip de tulburare de anxietate generalizată care poate trece neobservată. Persoanele cu anxietate funcțională, în ciuda simptomelor de anxietate, nu evită situațiile sau interacțiunile care îi sperie, ci fac eforturi să își înfrunte spaimele și se pricep să își mascheze simptomele.

Din exterior, oamenii cu anxietate funcțională par să se descurce foarte bine și că sunt în control. Sunt punctuali, organizați, au succes în cariera și în alte roluri, au relații bune, excelează în mai tot ce fac. Reușesc să aibă un nivel înalt de funcționalitate în diverse domenii ale vieții lor.

Cu toate astea trăiesc o furtună interioară permanentă. Se luptă cu sentimente persistente de stres, de îndoiala de sine, teama că nu vor face față. Trăiesc un profund disconfort pe dinăuntru și au un critic interior aspru. Se simt de parcă ar pedala într-una la deal fără să poata vedea vreodata capătul drumului.

Care este diferența între anxietate și anxietate funcțională?

Diferența este în felul în care se manifestă în exterior. Cineva cu anxietate «tipică» evită situațiile sociale și face față cu greu sarcinilor zilnice. Cineva cu anxietate funcțională se descurcă cu brio cu provocările zilnice.

Experiența internă, însă, poate fi o anxietate la fel de intensă. Simptomele emoționale și fizice sunt similare, dar unele sunt mai proeminente în anxietatea funcțională. Intensitatea simptomelor variază în funcție de nivelul de funcționalitate al fiecărei persoane.

Pe lângă îngrijorare, iritabilitate, stare de tensiune, apar dificultati în special cu:

Teama de critică

Teama de inadecvare

Frica de a de face de râs

Teama de a pierde controlul

Spaima unei catastrofe iminente

Nivel ridicat de stres

Simptome fizice:

Transpirat excesiv

Amețeala, pierderea echilibrului

Dureri de cap sau migrene

Probleme intestinale (constipație, diaree, ulcer)

Tensiune musculară

Puls accelerat

Senzația de «picioare moi»

Efectele asupra vieții

Anxietatea funcțională poate afecta semnificativ diverse aspecte ale vieții personale, în ciuda succesului din exterior. Oamenii tind să facă prea mult. Lucrează ore suplimentare, au activități multiple, program foarte încărcat, vor să faca totul perfect. Teama de eșec îi face să funcționeze cu toate motoarele pornite în permanență, ceea ce poate duce la burnout.

Acești oameni își pun și relațiile personale în risc pentru că își petrec mult timp concentrându-se pe diverse alte arii de viață. Reacționează intens la critică, chiar când este feedback constructiv, și își fac multe reproșuri în sinea lor.

Se confruntă cu furtuni interioare pemanente – îndoială de sine, perfecționism, dorința de a face altora pe plac. Deseori își neglijează sănătatea – nu dorm bine sau destul, nu fac mișcare, mănâncă ce și ce nimeresc – și pot avea diverse probleme de sănătate din cauza stresului cronic.

Ce faci cu anxietatea funcțională?

Dacă ai simptome de anxietate (cum ar fi teama intensă de eșec, tendința spre perfecționsm) este important să le adresezi. Ele nu trec de la sine. Terapia te poate ajuta să creezi noi strategii pentru tratarea anxietății. Oamenii nu merg la terapie pentru că sunt slabi sau nu pot funcționa. Oamenii merg la terapie pentru că sunt proactivi și aleg să aibă o viață mai bună.

Ce altceva poți să faci?

Uită comparațiile. Când te compari cu alții, apare dorinta de a fi ca altul, care pare mai bun, mai strălucitor. Comparația te lipsește de bucurie și de satisfacția lucrului bine facut, mai ales când ai făcut cât ai putut de bine deja.

Caută echilibrul în viață. Fiecare dintre noi are nevoi și niveluri de energie diferite. Unii se simt bine când sunt in mișcare permanentă, alții au nevoie de perioade mai dese de repaus. Nevoia ta de somn, de hrană pot fi diferite de ale altora. Vei ști că ai gasit echilibrul când te mulțumește proporția dintre timpul de muncă și timpul de relaxare.

Creează o rețea de oameni suportivi. Mulți cred că trebuie să facă mai bine, mai eficient ca să scapă de anxietate, pentru că se tem de critici și de rezultate negative. Caută sau creează un  grup de oameni cărora le pasă de tine indiferent de rezultatele pe care le livrezi. Asta poate chiar poate să reducă simptomele anxietății.   

Stabilește granițe sănătoase
Granițele bine puse pot crea reguli sănptoase pentru tine și pot îmbunătăți relațiile cu ceilalți. Parte din asta e să înveți să spui nu, pentru că uneori oamenii au tendința să accepte sau să ofere mai mult decât le permit resursele personale.

Învață să accepți critici

Asta poate fi dificil, în special în anxietatea funcțională, dar, în loc să intri în defensiva, poți să îți extinzi curiozitatea spre noi puncte de vedere. De pildă. poți să evaluezi feedbackul cu neutralitate, fără emoții asociate. Și să observi diferența.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *